29 mei. Astorga - Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu 29 mei. Astorga - Ponferrada - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu

29 mei. Astorga - Ponferrada

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

29 Mei 2011 | Spanje, Ponferrada

Dag 29. Ponferrada

Vandaag staat in het teken van de klim (1600 m) naar het Cruz de Ferro. Om 7:30 uur vertrokken we uit Astorga. In de albergue kon gebruik worden gemaakt van een uitgebreid ontbijtbuffet. Hadden we wel nodig in onze klim naar het Cruz de Ferro. Na een lange (en stevige) klim waren we om 10:20 boven. Wat rondgekeken, foto's gemaakt en naar huis gebeld om deze prestatie te melden. Ook daar de symbolische last van me afgeworpen in de vorm van een steen die ik speciaal had meegenomen uit Nederland. Kort afdalen naar Manjarin, een kleine nederzetting van de Tempeliers, en een tweede korte en steile klim naar een zendmast gevolgd door een lange steile afdaling naar Ponferrada. In de verte reeds de bergen van de Cebreiro, de volgende grote klim.
Tijdens de afdaling slaat het noodlot toe. Omdat de weg van bijzonder slechte kwaliteit was met enorme gaten besluit ik midden op de weg te gaan rijden. Vlak voor El Bierzo word ik door een Spaanse VW Polo aan de kant geduwd omdat hij wil inhalen. Ik rijd daarbij pardoes in een enorm gat. Ik denk slechts enkele seconden dat het goed is afgelopen, maar even later is alle lucht uit de band. Ik loop het laatste stukje naar El Bierzo. We besluiten eerst maar koffie te gaan drinken, een nieuwe (reserve)binnenband ligt er zo om. De velg en de buitenband lijken geen schade te hebben opgelopen.
Na de koffie haal ik de bagage van de fiets en haal het wiel er uit, wip de binnenband eruit en pakken een nieuwe binnenband. Echter, de band past niet. Het NL-ventiel blijkt een fractie te dik voor het ventielgat in de velg.
Ook mijn tweede reserveband kent hetzelfde probleem. Dan maar de banden van Frans geprobeerd en je raadt het zeker al: ook die beide banden hadden een ‘verkeerd’ ventiel. Onafhankelijk van elkaar hadden we bij verschillende fietsenmakers in NL de verkeerde banden meegekregen. Hadden we het maar moeten controleren.
Goed raad was duur. Er zaten twee sneetjes van ong. een centimeter in de band ter breedte van de velg. Gelukkig had Frans een grote plakker meegenomen. Na veel schuren, en een sloot solutie (we werden er bijna high van) de band toch kunnen plakken. We kregen hierbij stevig ondersteuning van Rients, een medefietser uit Doetinchem. De plakker lijkt te houden en we monteren de zaak weer, bagage weer op de fiets. Voorzichtig de rest van de 15 km afdaling gedaan. De rest van de reis heb ik uitgefietst op de geplakte band. Sterker nog, hij zit er nog steeds in.
Later heb ik de band geruild met een band (met Frans ventiel) van Rients. In de velgen van zijn fiets kunnen wel beide ventielen. Frans kreeg later van Jan een goede reserveband “voor het geval dat…”.
Onderweg halen we Jan en Marlies in. Ze zijn ons waarschijnlijk voorbij gereden toen wij de band plakten. Het lijkt te gaan regenen met donkere dreigende wolken boven Ponferrada, maar het gaat goed. We trekken nog wel de regenkleding aan maar het blijkt niet nodig. We besluiten met z'n vijven gemeenschappelijk een hotel te zoeken. We raken Jan en Marlies echter kwijt en uiteindelijk belanden we samen met Rients in een ander hotel (***hotel El Castillo) dan Jan en Marlies.
Tijdens een bezoek aan Ponferrada komen we elkaar ’s middags weer tegen en besluiten 's avonds met elkaar ergens te gaan eten. Graag hadden we de Tempeliersburcht in Ponferrada bezocht maar die bleek op zondag gesloten.
's Nachts regent en onweert het weer flink, maar even afwachten wat de dag van morgen brengt.

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010