28 mei. Mansilla de las Mulas - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu 28 mei. Mansilla de las Mulas - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu

28 mei. Mansilla de las Mulas - Astorga

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

28 Mei 2011 | Spanje, Astorga

Dag 28.Astorga

Vanochtend al vroeg vertrokken. Bij vertrek was het slechts 10gr; in de loop van de dag loopt de temperatuur weer op tot +26gr. Na 25 km staan we al in Léon. Uitgebreid de kathedraal bekeken, om halftien (kon niet eerder) een stempeltje gehaald en koffie gedronken. Wat ons opviel dat er ook al wandelaars uit de albergue van de vorige nacht waren die de 25 km schijnbaar in een uurtje hadden afgelegd. Of toch de bus?
Léon is een prachtige stad. Het is iets kleiner dan Burgos maar persoonlijk vind ik het wat sjieker. We volgen de routebeschrijving door de stad, langs de Casa de Botines van Gaudi, en het San Marcos (deels parador). We doen nog even boodschappen bij een Supermercado en wie fietsen daar ook langs? Inderdaad, Jan en Marlies. We brengen ze schijnbaar op een idee, zij gaan ook boodschappen doen.
De etappe naar Astorga is vrijwel vlak. We lunchen op het dorpsplein in Villar de Mazarife onder het oog van de onvermijdelijke ooievaars op de kerktoren. Naast het plein is een albergue waar pelgrims met paard of ezel ook welkom zijn. Jan en Marlies komen ook voorbij en besluiten om ook daar te gaan lunchen. Jan vertelt dat hij al een paar keer fout gereden is.
Ook wij hebben ons al een aantal keren verreden door veranderde situaties en een onduidelijke beschrijving in het routeboek. In de buurt van Hospital de Orbigo gaan we, na later blijkt, volledig verkeerd. We komen in plaatsjes terecht waarvan de naam niet meer in onze beschrijvingen voorkomt. Hulp van de plaatselijke bevolking, een oud vrouwtje zwaait in de richting waar we heen moeten, zet ons weer in de goede richting, maar we fietsen zeker 15 km om.
Onderweg werden we nog onaangenaam verrast door een grindweg van meer dan 6 km. waarover ook de wandelaars moesten.
We zitten nu sinds 16:00 uur in de albergue San Javier vlakbij de kathedraal. Eerst de fietsen naar binnen en dan aanmelden. Het straatje is namelijk zo smal dat er precies een auto door kan en dat lukt niet als er fietsen staan. Ook Astorga heeft een creatie van Gaudi in z'n stad.
Eten 's avonds bij de buren (restaurant naast de albergue) en zijn daar getuige van de wedstrijd tussen Barcelona en Manchester United. De klanten zitten aan de buis gekluisterd en leven luidruchtig mee. De ober heeft amper tijd om ons eten te brengen. We hebben alle tijd van de wereld en nemen het hem niet kwalijk. Barcelona wint uiteindelijk met 3-1, iedereen in opperbeste stemming dus.
's Middags hadden we bij de VVV nog even een ongeplande ontmoeting met Jan en Marlies. Toeval of ...

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010