22 mei. Roncevalles - Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu 22 mei. Roncevalles - Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu

22 mei. Roncevalles - Estella

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

22 Mei 2011 | Spanje, Estella

Dag 22. Estella

We vertrokken vanochtend al vroeg in het donker met dichte mist en lichte regen uit Roncevalles. Vroeg omdat je al vanaf zo ongeveer 5 uur wordt gewekt door het gestommel van de wandelaars die vroeg op pad gaan. Het licht van de fiets kon aan, evenals de regenkleding. Zo rond 7 uur zijn vrijwel alle wandelaars vertrokken en hebben we het rijk alleen bij de wc's, wastafels en bij het inpakken van de tassen.
Ontbijten kan niet in Roncevalles, daarvoor ga je naar het 3 km verderop gelegen Burguette. De plaatselijk bar/tabac heeft daar in deze maanden zijn nering van gemaakt. Er zitten al tientallen mensen te eten. Ook wij schuiven aan. Er wordt doorlopend koffie gezet en vers brood gebakken.
Na dit ontbijt rijden we door het dal van de Erro 20 km naar beneden, vrijwel zonder trappen. De weg volgt hier de rivier de Erro die soms diepe kloven heeft uitgeslepen in de rotsen. Boven ons cirkelen de gieren die een nest op een van de rotsrichels hebben. Een fascinerend landschap en vrijwel niemand te zien, soms passeert er een auto. Na ruim een uur kom je dan in een grote laagvlakte ten zuidoosten van Pamplona (in de verte kun je de hoogbouw van Pamplona zien liggen).
Op enig moment verschijnt er een horizontale baan in het landschap. Het lijkt een nieuwe autoweg, maar er rijden geen auto's. Is het misschien een TGV-spoor, maar ook zien we geen trein. Naarmate we hoger klimmen en boven de baan uitkomen, blijkt het een kanaal te zijn, het Canal de Navarre. Een soort van betonnen bak die zich door het landschap slingert. Een gigantisch waterbouwkundig kunstwerk (Google er maar eens op).
Gegeten op een dorpspleintje in Eneriz, in het zonnetje onder de platanen. Na enige tijd Puente la Reina. Foto's gemaakt, stempel gehaald bij de VVV en ja hoor, Jan en Marlies.
Daar ook Jan en Piety ontmoet uit Amersfoort. We zetten hen op de foto als ze op de brug staan.
Jan blijkt jaren geleden als pastor werkzaam te zijn geweest in Apeldoorn/De Maten.

Veel geklommen naar Estella. Spanje blijkt, ik herhaal het nog maar eens, nergens plat te zijn...
Bij aankomst in Estella bleken alle albergues die we bezochten vol te zijn. Bij de laatste herberg hadden Jan en Piety de laatste twee plaatsen 'ingepikt'. Hadden we maar beter moeten doorfietsen. Na 5 kwartier zoeken en hulp van de Guardia Civil en personeel bij een tankstation een hostal gevonden. We konden dit keer geen informatie inwinnen bij de VVV, het was tenslotte zondag.
De man bij de receptie van hostal El Volante zegt dat we eerst maar onze bagage naar boven moeten brengen (met de lift) en daarna de fietsen. De fietsen kunnen één voor één met de lift. Het gaat net als ze op het achterwiel worden gezet. Ze krijgen een plaatsje op het balkon bij de receptie.
's Avonds met Jan en Piety een pelgrimsmaaltijd bij Horno San Miguel gegeten.

:SMS update:: 22 mei 2011 :
16.30 uur. 99 km. Estella. Hostal Volante. Alle albergues waren vol, we hebben 5 kwartier moeten zoeken naar een slaapplaats. Nu dus klein hotel. De fietsen staan op het balkon geparkeerd.

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010