21 mei. St.Jean Pied de Port - Roncevalles - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu 21 mei. St.Jean Pied de Port - Roncevalles - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu

21 mei. St.Jean Pied de Port - Roncevalles

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

21 Mei 2011 | Spanje, Madrid

Dag 21. Roncevalles

Na een piekfijn ontbijt en een kant en klaar lunchpakket afscheid genomen van l'Esprit de Chemin.
Na eerst verkeerd te zijn gereden (we volgden de pijlen van de wandelaarsroute) al snel de fietsroute opgepakt. Niet nerveus, maar wel iets gespannen voor de tocht over de Pyreneeën. Vanaf het begin begon het meteen te stijgen tot aan Valcarlos (Spanje). De laatste 18 km. alleen maar, soms steil, stijgen. Veel haarspeldbochten. Achterom kijkend kon je zien dat we flink stegen. We zijn geregeld even gestopt om op adem te komen. We klommen hoofdzakelijk in de 1e en 2e versnelling. Wanneer je met beleid naar boven klimt, even rust als het nodig is, dan gaat het prima. We hebben het gehaald zonder al te veel problemen. Ook Huub (of is het nu Joep) en Ariana was het erg meegevallen, vooral Ariana had zich er van te voren erg druk over gemaakt.
We vertrokken om 7:30 uur uit de albergue en reden om 11:15 uur samen over de streep boven op de col de Ibaneta (1057 m.). Een Engelse wielrenner maakte de nodige foto's van ons bij het bord.
Boven telefoontjes gepleegd met het thuisfront, nog meer foto's gemaakt en koffie gezet. De Engelse wielrenner vertelde dat hij een NL-echtpaar uit Rotterdam had ingehaald. Later bleken dit Jan en Marlies te zijn. We hebben ze opgewacht en foto's gemaakt van hun laatste 100 meter. Samen met hen koffie gedronken. Zij gingen door naar Erro, wij vonden Roncevalles (28 km) ver genoeg. Wij wilden daar overnachten in de door NL-ers gehospitaleerde herberg met ruim 200 plaatsen. De herberg is de afgelopen jaren gerenoveerd en verbouwd en ziet er prachtig uit. Bij binnenkomst krijg je na betaling van € 10 een bednummer toegewezen.
We sliepen in een soort nis/cabine met 4 bedden.
Samen met een NL-hospitalero 's avonds een kijkje genomen 'hoe het vroeger was'. Met 120 man op één zaal. Stapelbedden in blokjes van 4. Daar had je echt nog oordopjes nodig.
Bij een restaurant een pilsje gedronken en 's avonds kennisgemaakt met het Spaanse begrip, menu del peregrino.
Je krijgt daarvoor 3-gangen, brood, een fles water en een fles wijn voor 2 man. En dat alles voor het enorme bedrag van € 9.-
We hebben een stapeltje nieuwe foto´s op de website geplaatst. We moeten ze nog (steeds) rubriceren maar alvast kijken is ook leuk.

:SMS update:: 21 mei 2011 :
We zitten nu na een dagtotaal van 28 km!! in de (Nederlandse) albergue in Roncevalles. Nu op een terras. Was is gedaan en we hebben gedoucht. Prima weer.

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010