18 juni - Reisverslag uit Firenze, Italië van Gert - WaarBenJij.nu 18 juni - Reisverslag uit Firenze, Italië van Gert - WaarBenJij.nu

18 juni

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

18 Juni 2013 | Italië, Firenze

18 juni. Florence.
Vandaag staat een bezoek aan Florence op het programma.
Eerst ontbijten we in alle rust om vervolgens in een kleine tien minuten naar het station te wandelen. Voor € 8.20 p.p. brengt de trein ons in een kleine 50 min. heen én terug naar Florence. Rond 10:30 zijn we op de plaats van bestemming. In de stationshal is het een lawaai van jewelste, je kunt je er amper verstaanbaar maken. Zoveel mensen en zoveel gekwetter. Florence SMN (Santa Maria Novella) is een kopstation. Hier vertrekken ook veel hogesnelheidslijnen naar heel Italië.

Over de bekende monumenten is niets teveel gezegd, we hebben ze dan ook bijna allemaal bekeken. Ik zal jullie de beschrijvingen besparen, in elke toeristische folder zijn ze te vinden. We zijn niet de enigen, duizenden en nog eens duizenden mensen denken er net zo over. Hele hordes o.l.v. een gids zwermen door Florence. Voor sommige gebouwen moet je in de rij staan om binnen te komen. Wij doen dat ook braaf bij dé Dom. Het gaat echter sneller dan we ingeschat hadden.
Na een paar meter binnen wordt Wil echter tegengehouden. Of ze maar zo vriendelijk wil zijn de blote schouders te bedekken. Gelukkig zit er een blouse in haar tas. Probleem opgelost denken we. Niet dus! Die afgeritste broek, veel te kort. En de pijpen van die broek liggen net als de mijne in de B&B in Pistoia. Nu heb ik net zo'n lange/korte broek maar mag zonder meer door.
Ik krijg het fototoestel van Wil mee om foto's in Il Duome te maken Ik kijk eens om me heen en zie kortere broeken en blotere topjes binnen. Het enige verschil dat alle die dames een soort van dun blauwachtig papier vervaardigde overgooier dragen. Verkrijgbaar bij de ingang. Ik bekijk alles eens goed en maak foto's (van de kerk).
Een van de beroemdste bruggen ter wereld, de Ponte Vecchio, valt mij ontzettend tegen. Bijna niet te zien door al die de souvenirwinkeltjes.
We slenteren nog wat door de stad en blijven daarbij zoveel mogelijk aan de schaduwzijde van de straat. Vooral rustig aan doen anders barst het zweet uit alle poriën.
Op een plein eten we spaghetti en drinken een biertje/wijntje.
Halverwege de middag vinden we het welletjes en nemen de trein naar "huis".
Eerst even bijkomen van al dat moois en de warmte.
Vanavond weer eten in de stad, morgen op tijd ontbijten en dan richting Siena. Pistoia staat die avond op de kop vanwege een basketball-wedstrijd tussen Brescia en Pistoia in de 2e divisie. Op het grote plein staat een groot scherm en elk zichzelf respecterend restaurant heeft wel een televisie aan staan. Overigens verliest Pistoia op het nippertje.

We hebben er op dit moment meer dan 1700 km. op zitten

• 20 Juni 2013 - 08:33

Lidy:

Het is en blijft een reis met de nodige hobbels en elke keer weer neem ik mijn petje af voor deze bijzondere onderneming. Het einddoel komt in zicht en met een heerlijke vrije dag (inmiddels achter jullie) zullen jullie ook de komende dagen alle hobbels weer voorbij rijden. Veel succes en sterkte met de hitte.

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010