25 mei. Belorado - Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu 25 mei. Belorado - Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gert - WaarBenJij.nu

25 mei. Belorado - Burgos

Door: Gert

Blijf op de hoogte en volg Gert

25 Mei 2011 | Spanje, Burgos

Dag 25. Burgos

Na Belorado start het traject over de Tierra de Campos, de gevreesde meseta of hoogvlakte, waar de temperaturen kunnen oplopen tot astronomische hoogtes en waar je vaak tegenwind hebt.
In het begin moet er tot Burgos nog fors worden geklommen, wat hoogVLAKTE. Er zit zelfs een helling in tot 14%. Dat is iets teveel van het goede en we lopen naar boven.
Overigens is het een prachtige fietsdag die verder probleemloos verloopt. De wind, die we al onze hele reis achter hebben, geeft ons ook nu een lekker duwtje in de rug.
In Burgos vinden we onderdak in de prachtige nieuwe albergue municipal. We twijfelen even of fietsers zo vroeg (13:30 uur) al worden toegelaten, maar ik ga toch in de rij staan.
Het valt iemand achter de balie blijkbaar op dat ik een fietser ben en vraagt waar de fiets is. Ik zeg dat die buiten staan. De man zegt dat ik die eerst binnen moet zetten, is veiliger en me daarna maar moet aanmelden. De vraag of fietsers worden toegelaten was daarmee meteen beantwoord. Kosten van deze albergue € 4.- p.p.
Op deze halve rustdag brengen we een uitgebreid bezoek aan Burgos en de kathedraal. Vooral de kathedraal met het graf van El Cid is indrukwekkend. Bij het verlaten komen we weer twee bekenden tegen, Jan en Marlies.
Burgos is 's middags uitgestorven, blijkbaar siësta. 's Avonds halen de lokalen (oud en jong) de schade weer in door met z'n allen te flaneren over de boulevard en in de stad tijdens de paseo of pantoffelparade.
Ook hier een grote betoging van de M15-beweging, jongeren die strijden tegen de bezuinigingen en hoge werkloosheid in Spanje. In alle grote steden die we aandoen staan tientallen tentjes met betogers die daar al zitten sinds 15 mei (vandaar M15-beweging).
Bij het douchen 's middags valt mijn kilometerteller van de fiets uit mijn zak. 's Avonds blijkt dat alle gegevens zijn verdwenen. Met hulp van het thuisfront e.e.a. weer kunnen herstellen. Aan de hand van het dagelijkse verslag en de km-teller van Frans de oorspronkelijke waarden weer teruggezet. Ik wist niet dat ik dat zo belangrijk zou vinden!
We eten het bekende menuutje op een plein.
's Avonds vragen we ons af waar Gerard zou zitten. We wagen er een sms’je en je raadt het al, ook in Burgos. We zoeken hem op in het restaurantje waar hij zit te eten. Drinken een wijntje met hem mee en eten een tapasje.
Om 22:30 uur is het slaaptijd, licht gaat uit en deur op slot. We moeten dus op tijd terug zijn.

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010