Dag 10: Bodø - Rørvik. Weer een beetje internet - Reisverslag uit Rørvik, Noorwegen van Gert - WaarBenJij.nu Dag 10: Bodø - Rørvik. Weer een beetje internet - Reisverslag uit Rørvik, Noorwegen van Gert - WaarBenJij.nu

Dag 10: Bodø - Rørvik. Weer een beetje internet

Blijf op de hoogte en volg Gert

03 Februari 2013 | Noorwegen, Rørvik

Vandaag 3 feb. hebben we weer een beetje internet, vandaar weer een verslagje. Gemaakt in Rørvik, verstuurd in Trondheim.

Het is 2 februari, 9:20 uur als we de poolcirkel passeren op weg naar het zuiden. Dat betekent dat we de arctische wateren achter ons laten. Nog eenmaal kijken we naar en fotograferen de globe op het eiland Vikingen. De globe die exact op de poolcirkel staat. De Richard With toetert wanneer we over de denkbeeldige streep gaan.
Door onze tourmanager Gretha wordt aan het passeren extra aandacht besteed. Voor een ieder is daar een lepel met inscriptie "I was in the Arctic". De steel is in de vorm van een vis met het logo van Hurtigruten. Deze lepel krijg je niet zomaar, je moet 'm wel verdienen. De lepel wordt daartoe vol gegoten met traan, die in één keer naar binnen moet worden gewerkt gevolgd door een een glaasje bessensap om de traansmaak weg te spoelen.
Het blijkt pure visolie te zijn, de levertraan van vroeger was er nog een godendrank bij ...
In de volgende havenplaats Nesna liggen we maar vijf minuutjes.
Na vertrek zit ik even in de bibliotheek als ik door medereiziger Wil wordt geroepen. We kunnen onverwacht een bezoek brengen aan de brug. Net op tijd kan ik Wilma nog waarschuwen en sluiten we ons aan (waarschijnlijk illegaal) bij een groepje dat de brug mocht gaan bekijken. Hoewel niet uitgenodigd wordt ons geen strobreed in de weg gelegd. Kapitein Tommy Eliassen geeft een korte uiteenzetting over het reilen en zeilen op de brug en beantwoordt vragen. Hij vertelt onder andere dat we op onze reis uitstekend weer hebben gehad. Schepen voor en na ons hebben meer problemen. De stabilisatoren (zijwieltjes van twee meter) zijn bij ons niet eenmaal gebruikt. Enkele afvaarten vóór ons hebben het laatste deel van de reis (na Honningsvåg) niet gedaan vanwege slechte weersomstandigheden.
In Sandnessjøen hebben we even frisse neus gehaald. Door het plaatsje via de hoofdstraat heen en langs de haven weer terug en tevens is Wilma's wolvoorraad ook weer aangevuld.
Na vertrek uit Sandnessjøen ligt er aan de bakboordzijde een bergketen met de naam de 7 zusters, maar door zware sneeuwval die het zicht tot enkele tientallen meters beperkt krijgen we niets van de zusjes te zien.
In de volgende havenplaats Brønnøysund gaan we niet van boord. Anderen zijn al snel weer terug vanwege gladheid en regen. Zo snel kan het weer hier omslaan. Intussen is de temperatuur wel boven nul.
Vorige keer dat we in Rørvik (op de heenweg) lagen konden we een bezoek brengen aan een zusterschip dat gelijktijdig de haven aandoet. Toen was het de oudeMS Lofoten, nu ligt de MS Nordkapp voor de wal. Er heerst echter griep aan boord van de Nordkapp en een bezoek is in opdracht van de kapitein vanwege besmettingsgevaar niet toegestaan.

Intussen zitten wij aan het afscheidsdiner. Bij binnenkomst werden we ontvangen met een glas champagne, volgen enkele toespraakjes en bedankt de keukenbrigade ons voor ons vertrouwen in hen door in parade tussen de tafeltjes door te lopen met brandende toortsen. De sprinkler-installatie trad niet in werking, zal wel uitgezet zijn.
Het afscheidsdiner was al vandaag omdat er morgen veel gasten vanuit Trondheim naar huis vliegen.
Wij moeten morgen al weer vroeg opstaan en vroeg eten, om 7:55 vertrekt de bus voor een stadsrondrit Trondheim. Om 10 uur vertrekt de boot weer.
Morgen meer.

• 03 Februari 2013 - 19:57

Lidy:

Dank je wel voor weer een mooi verslag. Wat leuk dat jullie nog in de gelegenheid zijn geweest om de brug, weliswaar illegaal, te bezichtigen. De lepel met levertraan riep enige herinnering op!! Helaas was er toe géén bessensap bij! Wilma en Gert, blijf genieten van deze "super" reis. Groetje, Lidy

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010