Dag 9: Tromsø - Stamsund. Verder naar het zuiden. - Reisverslag uit Sandnessjøen, Noorwegen van Gert - WaarBenJij.nu Dag 9: Tromsø - Stamsund. Verder naar het zuiden. - Reisverslag uit Sandnessjøen, Noorwegen van Gert - WaarBenJij.nu

Dag 9: Tromsø - Stamsund. Verder naar het zuiden.

Blijf op de hoogte en volg Gert

02 Februari 2013 | Noorwegen, Sandnessjøen

Vanmorgen kregen we een telefoontje waar het verslag van van dag 9 bleef. Gisteravond twee keer geprobeerd en twee keer kreeg ik het bericht dat het verslag was geplaatst. Niet dus, daarom nu poging 3.
Om te beginnen. Het concert om middernacht in de IJskathedraal van Tromsø heeft onze verwachtingen zeker overtroffen. Drie musici (vleugel en orgel, bügel en joik en een sopraan) brachten een programma van bijna een uur met stukken van Grieg (o.a. Solveig's Song uit Peer Gynt), Schubert, enkele Noorse volksliedjes. Het hoogtepunt vonden we enkele composities waarbij naast de bügel en de vleugel een sami joik te horen was. Vergelijk een joik maar met onze hedendaagse rap waarin iets ritmisch wordt verteld over onderwerpen die de mens zo kan bezighouden. We hadden het niet willen missen.
Het programma zou om twaalf uur beginnen maar om meerdere reden waren te laat in Tromsø. De kathedraal bevindt zich aan de overzijde van de sund. We werden met bussen van en naar de kathedraal vervoerd. Alles liep daardoor uit en het was goed twee uur in de nacht dat we weer aan boord waren en konden vertrekken.
Om 7 uur waren we weer paraat om te ontbijten. Alleen wij wisten dat kennelijk, maar het restaurantpersoneel niet. Al met al konden we pas om half acht aan tafel.
We moesten vroeg eten, want de excursie waarvoor we ons hadden aangemeld startte om acht uur. Een excursie die ons over enkele eilanden van de Vesterålen zou voeren. Start in Harstadt, einde in Sortland. De boot voer intussen door en zou ons weer oppikken in Sortland. We vertrokken in een vliegende sneeuwstorm. Binnen de kortste keren lag er een halve meter sneeuw. Onze eerste stop was een middeleeuws kerkje in Trondenes waar we werden welkom geheten door de voorganger zelf. Een korte kerkdienst daarna was ons deel.
Daarna moest we een paar honderd meter door de nog steeds vallende sneeuw ploeteren om het Trondenes historisch museum te bereiken waar we iets meer gewaar werden over de geschiedenis van Trondenes en omgeving vanaf de Vikingtijd tot heden.
We kregen excuses dat het pad nog niet was geruimd. Het stond niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst. Eerste de doorgaande wegen dan de rest.
Tijdens het begin van de tour, even buiten Harstad, kwamen we langs de weg nog een paar elanden tegen. Haast maakten ze niet echt toen de bus even stopte om foto's te kunnen maken.
Halverwege de reis moesten we een fjord bij Fresnes oversteken. Aan boord was er keurig voor ons gedekt en stond de "koffie met" klaar. Het was inmiddels ook droog geworden.
Het werd een prachtige tocht van zo'n vier uur door een werkelijk schitterende natuur en een sneeuwlandschap, waarbij we veel te horen kregen over walvissen, zeearenden en andere fauna. Zeker een omgeving om ooit weer eens te bezoeken.
In Sortland moesten we nog een klein halfuurtje wachten tot de Richard With ons weer oppikte. Onderweg had deze wat oponthoud gehad bij het laden van een grote hoeveelheid vracht.
In Stokmarknes waren we even in de gelegenheid een bezoek te brengen aan het Hurtigrutenmuseum. Stokmarknes is de geboorteplaats van de Hurtigruten en zodoende de vestigingsplaats van het museum. Je kunt daarbij een bezoek brengen aan de Finnmarken, een inmiddels opgelegd schip uit 1956. Daarbij werd ons duidelijk dat we heden te dage ons heel wat comfortabeler verplaatsen dan ruim 50 jaar geleden. Hutten met stapelbedden en een gemeenschappelijk toilet op de gang.

Daarna verder door de smalle doorgang tussen de Lofoten en de Vesterålen, de Raftsundet, naar de hoofdstad van de Lofoten, Svolvær.
In Svolvær hebben we een korte wandeling gemaakt. Het was windstil lichtvriezend weer, prachtig wandelweer, maar er is totaal niets te beleven. Alle winkels dicht en geen mens te zien dan de andere medereizigers/-wandelaars.
Intussen hebben we geladen in Stamsund, de laatste plaats op de Lofoten en zijn licht slingerend onderweg naar Bodø e.v. Die reis zal zo'n vier uur duren.
Daarover later meer, het is mooi geweest voor vandaag!

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010