Dag 11: Trondheim - Molde. Nog ėėn dag. - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Gert - WaarBenJij.nu Dag 11: Trondheim - Molde. Nog ėėn dag. - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Gert - WaarBenJij.nu

Dag 11: Trondheim - Molde. Nog ėėn dag.

Blijf op de hoogte en volg Gert

03 Februari 2013 | Noorwegen, Molde

Zoals in het verslag van gisteren al aangegeven moesten we vanochtend vroeg op staan. Gelukkig wist men dat nu ook bij het restaurant we al vanaf 7 uur moesten kunnen ontbijten. Om 8 uur (en op zondagochtend) zitten we al weer in de bus voor een stadsrondrit door Trondheim en aansluitend een bezoek aan de Nidarosdom.
Trondheim is de drie na grootste en twee na oudste stad van Noorwegen.
We zijn maar met een klein gezelschap van 9 personen in een bus van normale grootte. Ruimte genoeg dus. We zorgen er voor dat we steeds op tijd bij de bus zijn om voorin te kunnen zitten, waarbij we dan door de grote voorruit een goed overzicht hebben en goed foto's kunnen maken.
Het is nog donker als we vertrekken. Het is zondag en erg rustig op straat. De rit voert door het centrum en oude wijken naar een uitzichtpunt. Vanaf daar kun je goed zien dat de rivier, de Nidelva, als een slang door de stad slingert. Ook is in de verte het grote kunstmatige schiereiland te zien waar de Hurtigruten aanlegt. Het schiereiland is ooit aangelegd als uitbreiding op de haven die te klein was geworden en er geen uitbreidingsmogelijkheden meer waren. De gids in de bus vertelt ons dat het dit jaar eigenlijk nog geen winter is geweest. Normaal ligt hier 2 á 3 meter sneeuw, nu is het een bevroren prutje.
Via een aantal andere bezienswaardigheden komen we aan bij de Nidarosdom. Deze kerk werd ooit gebouwd over het graf van de patroonheilige van Noorwegen, St. Olaf. Hij was de Viking die het katholicisme in Noorwegen bracht. Dat was rond het jaar 1000.

De in lange donkerrode gewaden gidsen staan ons buiten al op te wachten om ons het een en ander over de dom en haar geschiedenis te vertellen. Het is al druk in de kerk. Niet zozeer met kerkgangers als wel met bezoekers en anderen die hun bezigheden in de kerk hebben . Een organist speelt op een van de orgels en in de bijruimten is een van de zeven koren van de kerk aan het reperteren. Het grote orgel (Steinmeyer-Orgel) met 10.000 pijpen is geheel gedemonteerd en wordt op dit moment in Zwitserland bij een bekende orgelbouwer gerestaureerd. Op 17 mei 2014 moet alles weer als nieuw klinken als het orgel opnieuw in gebruik wordt genomen tijdens de viering van de 200ste verjaardag van de totstandkoming van de Noorse grondwet.
Omdat onze vrouwelijke gids niet boven het lawaai, sorry het geluid, uitkomt stopt de organist een half uurtje, zodat zij zich wat gemakkelijker verstaanbaar kan maken. Als we aan het einde van de rondleiding vertrekken is het koor zich aan het installeren voor een repetitie in de kerk, waarbij ze zullen worden begeleid door middeleeuwse instrumenten. Helaas duren de voorbereidingen te lang voor ons en kunnen we niet meer luisteren en kijken naar een optreden. Trondheim kent een grote traditie van cultuur en muziek mede door de aanwezigheid van de universiteit met vele studierichtingen en een conservatorium.
We moeten om uiterlijk 9:45 uur weer in de bus zitten. Tien uur vervolgd de boot haar reis en wacht niet. Een paar minuten voor vertrek checken we weer in.
We realiseren ons dat we al heel wat hebben gedaan voor 10 uur en dat op zondagochtend. Op naar de koffie!

We verlaten Trondheim via het voor de kust liggende eiland Munkholmen. Ooit diende het eiland als executieplaats, klooster en gevangenis.
Het is weer eens prachtig zonnig weer tijdens de twee uur durende tocht door het Trondheimfjord naar zee. Er ligt wel beduidend minder sneeuw dan in de noordelijker gelegen gebieden. De zee is kalm.

16:30 uur. Een aantal passagiers gaat in Kristiansund aan wal om even de benen strekken.
Wij bekijken het van het bovenste promenadedek, hebben geen zin in wandelen. In twintig minuten heen terug vraagt enige planning. Bij de toeter van 5 minuten voor vertrek moeten ze rennen. Uiteindelijk vertrekken we weer compleet om 17:00 uur.

• 03 Februari 2013 - 20:54

Hans:

Elke dag kijken we weer uit naar jullie verslag en volgen we het schip via marinetraffic. Een goede terugreis toe gewenst. Horen binnen kort jullie verhalen te horen. Groter Gemma en Hans

• 04 Februari 2013 - 08:05

Jolande:

Geniet nog even van de laatste dag en een goed reis terug naar een nat Nederland

• 04 Februari 2013 - 09:23

Geesje:

Nog even genieten en dan op de terugweg. Jammer hé.

• 04 Februari 2013 - 14:03

Koen En Carla:

Zomaar weer voorbij, een goede terugreis samen met je indrukken, je foto's en ervaringen, wel thuis
    Koen

Gert

Deze site is opgezet om vrienden en bekenden verslag te doen van speciale reizen of tochten die ik of we de afgelopen jaren hebben gemaakt. Als voorbereiding en als eerste deel van de reis naar Santiago fietste Gert het Jabikspaad van St.Jacobiparochie naar Hasselt. En vandaar naar Apeldoorn. (Zie andere reizen/Het Jabikspaad). En in 2010 ging Gert op weg naar Santiago. Hoe dat afliep? Lees het reisverslag op deze site... Op 1 mei 2011 startten ik met Frans voor een reis naar Santiago de Compostella. We (Wilma en Gert) gingen op jacht naar het Noorderlicht in het Noorden van Noorwegen a/b ms Richard With, één van de schepen van de Hurtigruten. Van deze reis kunt u hier het reisverslag lezen. Weer op de fiets. Nu op weg naar Rome.

Actief sinds 02 Feb. 2010